tisdag 16 september 2008

asl?

När jag var yngre chattade jag. Internet var nytt och med modem kostade varje sekund. Roligast var att upptäcka världen hemifrån och chatta med folk på andra sidan jorden. Jag hade en mailkompis i Pakistan. Han förstod inte att jag tyckte om att gå på disco och pussas. Två chatter jag hängde mycket på var Aftonbladets och en amerikansk för tonåringar. Internet var nytt.
Åren passerade sakteliga och internet förändrades likaså. Det var sällan man chattade för att diskutera världsproblem längre. Nu var det asl. Age, sex, location. Snabbt skulle det gå. Det var som att folk hade fått nog av att lära känna folk i Kina, Indien, Brasilien och långtbortistan. Nu skulle det knullas med grannflickan. Alla ville ligga. Många män mellan 25-35 ville ligga med mig. Ibland chattade jag med dem ett tag. Det var smickrande. Men jag träffade dem aldrig. Jag fattade vad de var ute efter.

Men jag träffade många vänner. Media har med jämna mellanrum larmrapporter om hur farligt det är att träffa folk man chattat med. Det hade de för tio år sedan också. Jag träffade mina vänner vid t-centralen, på musikfestivaler eller på caféer. Det här var vänner jag chattat med många gånger i veckan under flera månaders tid. Vi hade pratat i telefon. Men vi hade bara sett varandra på kort. Ibland gör det ingen skillnad att träffa någon i verkligheten, ibland gör det all skillnad. Vissa vänner fungerade inte lika bra irl som de gjort på nätet. Andra fungerade bättre. Det går inte att veta innan.

I Sverige finns lagförslag på att lagstifta mot grooming, när äldre tar kontakt med unga via nätet för att prata sex eller begå övergrepp. I USA, Storbritannien och Kanada finns det redan. Aftonbladet skriver att nätdejting ligger bakom en del av ökningen av våldtäkter. Brottsförebyggande rådet har när de mäter statistiken över anmälda våldtäkter en kategori där parterna varit helt obekanta eller bara känt varandra ytligt. Den gruppen anmälningar ökade med tio procent under 2005 till år 2006. Det spelar ingen roll om man har flirtat med någon online, sexchattat eller pratat i telefon. I verkligheten kan det vara en helt annan grej och du kanske inte alls är lika sugen när du träffar personen.

Vissa saker går inte att bestämma i förväg. Man kan inte bestämma med någon man chattat med att man ska träffas och knulla. Bestäm att ni ska ses. Inte hemma hos någon eller i en mörk gränd. Men ses.
/Viktoria

Inga kommentarer: