tisdag 5 augusti 2008

Q-kar

Jag träffade konstnären, skribenten och debattören Ylva Maria Thompson på Pride, ni vet den där blonda härliga sexradikala människan. Hon har nyss kommit ut med en bok som hon kallar Q-kar. Den handlar förstås om det manliga könet, oftast i erigerat tillstånd. Men eftersom ingen förläggare ville/vågade ge ut en bok som heter KUKAR så blev det Q-kar. Listigt! Man anar och hoppas att en hel del av de kukar hon skildrar på något sätt har erfarits genom deltagande observationer (vad jag älskar det uttrycket). I små korta essäer betar hon av vitt skilda perspektiv på mannens käraste kroppsdel. Hör här några exempel: Kuksemantik, Doften av kuken, Donatorkuken, Den unge mannens kuk, Den förste älskarens kuk, Susannes kuk, Källarbögarnas kuk, Professorns kuk, Kristi kuk osv ända fram till det sista kapitlet Kukar jag minns. Den listan hade man gärna varit med på. Bra jobbat! Jag ställer mig på ett ben och utropar "Kuckelikuk!"
Olle Waller

1 kommentar:

Anonym sa...

Ylva-Marie är en intressant kvinna. Hon går i bräschen för en sundare sexualsyn. Det är intressant att läsa hennes reflektioner och åsikter om ett antal kukar och deras ägare.

Sedan kan man ju fundera över vad som hänt ifall Du, Olle eller jag, Hans-Erik, dvs 50 plus gubbar hade skrivit en bok med namn Fittor och motsvarande innehåll. Trolgtvis hade den allmänna reaktionen blivit att vi varit gubbsjuka. Det är inte jämlikt, eller hur?

Pärmens insida är prydda bilder på ett antal Q-kar. Tydligen ett axplock bland bidrag som sänts in till förlaget på Ylva-Maries förfrågan. Jag tror att även blyga jag hade vågat skicka in om jag sett förfrågan.