måndag 14 juli 2008

Dogging = säkrare sex?

Tv4:s morgonprogram ringde mig i morse och ville ha en kommentar till Aftonbladets "nyhet" att företelsen Dogging (utomhussex med tillfälliga, obekanta partners) tycks öka. Tja, vad skulle jag säga om den saken förutom att det knappast kan kallas för en "nyhet" eftersom det är typ tredje sommaren i rad som frågan dyker upp i kvällspressen. Juli - nyhetstorka......
Frågan är om man ska förfasa sig över denna trend? Jag kanske är helt förstörd av många decennier i sexualupplysningens tjänst men jag blev faktiskt glad när jag såg listan av de regler som gäller om man vill delta i lekarna. Första regeln är att alltid använda kondom vid de tillfälliga sexuella kontakterna. Var hittar man den regeln på våra krogar, dansställen och andra mötesplatser där det raggas? I övrigt handlade reglerna om uppförandekoder där respekt och ansvar var ledord. Ett nej är ett nej även bland utomhusknullare. Intressant! I Malmö finns RFSL:s kondomutdelare på plats där doggingövningarna äger rum. Jag vet inte om det handlar om deltagande observationer men oavsett det så är det onekligen rätt plats för kondomutdelning. Snacka om aktivt folkhälsoarbete! Något att ta efter för våra duktiga 08kondomutdelare?
Olle Waller

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här låter intressant. Då vet jag vad jag ska göra i helgen ;-)